Velkommen til Wecademy Live – oplev webinaret her
Vi går live 15 minutter før programstart, hvor du kan se programoversigten og høre baggrundsmusikken.
Husk at slå lyden til og skrue op for lydstyrken.
Vi ønsker dig rigtig god fornøjelse!
Nysgerrig? Scroll ned og dyk længere ned i indholdet.
Skulle du opleve udfordringer med din internetforbindelse under webinaret, kan du være helt rolig – webinaret bliver optaget og fremsendt til dig efterfølgende.
Hvis forbindelsen bliver ustabil, kan du opdatere siden ved at trykke på Enter i din browser.
Modul 1: 19. september kl. 10.00 – 11.30 - Sådan bliver du den voksne, lærlingen tør komme til (og lytter til)
Du får indsigt i begrebet mentoring, som rækker langt ud over en almindelig opgave – det er et sæt færdigheder, der gør en reel forskel, når du skal modtage, støtte og motivere lærlinge, uanset deres alder.
Vi ser nærmere på, hvordan forskellige generationers behov for feedback, mening og støtte kan imødekommes gennem stærkt mentorskab. Hvad er dine styrker som mentor? Hvor kan du udvikle dig?
Som en del af forløbet får du et praktisk værktøj: En selvtest, der definerer mentorfærdigheder, hjælper dig med at identificere dine udviklingsområder og styrker din rolle som mentor.
Modul 2: 26. november kl. 10.00 – 12.00 - En god mentor har evnen til at skabe tillid, tilknytning, forstå forskelle og sikre en stærk relation til sine lærlinge
En god mentor har evnen til at skabe tillid, tilknytning, forstå forskelle og sikre en stærk relation til sine lærlinge.
Du lærer, hvor stor betydning du har som rollemodel – lærlinge gør, som du gør, ikke som du siger. Du får også masser af viden om unges psykologi, herunder kønsforskelle og faktorer, der sikrer trivsel og arbejdsglæde.
Derudover får du konkrete metoder til at afstemme forventningerne med dine lærlinge og sikre en stærk start på samarbejdet.
Du møder et DI-medlem, som arbejder med mentoring i praksis, og som deler deres vigtigste erfaringer med at skabe tillid og motivation.
Du får også en konkret spørgeguide til forventningsafstemning samt vores quick-guide – PIN-koden til god kommunikation med din lærling, som du kan anvende i daglige samtaler.
Gæst: Lærlingekoordinator, Thomas Hagen fra virksomheden Aarsleff
Modul 3: 3. december kl. 10.00 – 11.30 - Hvordan holder du motivationen høj for dine lærlinge, selv på de grå mandage?
Hvordan holder du motivationen høj for dine lærlinge, selv på de grå mandage?
Den gode mentor kendetegnes ved tydelig rammesætning, klar kommunikation og forståelse for, hvad der driver – og dræner – lærlinge.
Du lærer om aktiv lytning, der forebygger konflikter, skaber tillid og gør hverdagen lettere for både dig og dine lærlinge.
Du får viden om motivation, og hvor lidt der egentlig skal til for, at lærlingen får lyst til at engagere sig, tage ansvar og levere sit bedste – og hvorfor nogle mister motivationen undervejs.
Vi gennemgår de 5 regler for aktiv lytning, som kan inspirere og styrke lærlingens initiativ.
Mød holdet bag “Den gode lærlingementor på byggepladsen”
Sammen med DI Byggeri byder vi dig velkommen til et praksisnært onlineforløb om, hvordan du som mentor kan gøre en reel forskel for lærlinge.
Thomas Markersen, psykolog og erfaren formidler, gør relationer, motivation og menneskelig udvikling let at forstå og omsætte til hverdagen.
Anne-Mette Rønholt sørger for et energifyldt onlineformat med tydelig facilitering og god kontakt til deltagerne via chatten.
Kurset har til formål at styrke dine mentorfærdigheder og skabe bedre rammer for lærlinge – både fagligt og menneskeligt. Vi ved at god mentoring styrker trivsel, ansvar og sammenhængskraft på tværs af generationer.
Thomas og Anne-Mette har sammen stået bag en række onlineprojekter med fokus på det gode arbejdsliv – herunder forløbet “Den gode mentor til Lærepladsfællesskabet hos DI”.
Daniel Mølgaard Jensen er konsulent i DI Byggeri. Han har det overordnede ansvar for DI Byggeris lærlingeindsats, et initiativ han har medvirket til at udvikle fra dets spæde start. Daniels fokus er at gøre branchen moderne og attraktiv for fremtidens unge ved at udvikle værktøjer til lærepladser, der fungerer i praksis på en byggeplads, og styrke samarbejdet med øvrige uddannelsesaktører.
Gæst på modul 2: Thomas Hagen, Lærlingekoordinator fra virksomheden Aarsleff A/S
På mini-webinaret forløbet ”Den gode lærlingementor på byggepladsen” får du blandt andet mulighed for at møde lærlingekoordinator Thomas Hagen fra Aarsleff A/S, som giver et konkret indblik i, hvordan mentorrollen kan udføres i praksis.
Thomas Hagen er lærlingekoordinator hos Aarsleff A/S og har ansvar for omkring 80 lærlinge på landsplan inden for Anlæg og Byggeri. Han har spillet en central rolle i at sætte struktørfaget på dagsordenen – blandt andet gennem Aarsleffs deltagelse ved EuroSkills og sit arbejde for at synliggøre mulighederne inden for armering, beton og kloak.
Thomas fungerer som bindeled mellem lærlinge, skoler og virksomheden, og han arbejder aktivt med uddannelse og trivsel. Han deltager i projekter i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og udvikler undervisningsforløb, der giver unge et hands-on indblik i byggeriets fagligheder og bæredygtighed.
Med en baggrund som bygningsstruktør (uddannet i 2002) har Thomas 18 års erfaring fra marken, hvor han har arbejdet både som sjakbajs og formand. Han har desuden været faglærer i 10 år og landstræner for bygningsstruktørerne i 4 år. I forbindelse med sin tid som underviser har han taget en diplomuddannelse i erhvervspædagogik.
Thomas ser mentorrollen som mere end blot at stille krav – for ham handler det om at skabe tillid, være nærværende og sætte klare forventninger og rammer. Han betoner vigtigheden af faglig dygtighed, men også evnen til at lytte, være menneskelig og struktureret. Dette omsætter han i praksis gennem konkrete initiativer som faste mentorordninger, støtte i overgangen fra skole til lærlingetid og deltagelse i lærlingenetværk.
Hvis du har problemer med at se livestreamingen kan du få hjælp her >
Skulle du opleve udfordringer med din internetforbindelse, kan du være helt rolig – webinaret bliver optaget og fremsendt til dig efterfølgende.
Karakteristika for en god Mentor på byggepladsen
Mentorfærdigheder der gør en forskel
TILLID
En god mentor bygger et fundament af tillid, hvilket skaber et trygt læringsmiljø.
DIALOG
Åben dialog er nøglen til at forstå lærlingens behov og forventninger.
FORVENTNINGS-AFSTEMNING
Klar forventningsafstemning sikrer, at mentor og lærling arbejder mod fælles mål.
STØTTE
Mentoren fungerer som en støttepille, der guider lærlingen gennem udfordringer.
NÆRVÆR
Ved at være til stede og engageret, skaber mentoren en stærk relation til lærlingen.
STRUKTUR
En velstruktureret tilgang gør læringsprocessen overskuelig og effektiv.
Læs om modulerne
Hvis du har problemer med at se livestreamingen kan du få hjælp her >
Skulle du opleve udfordringer med din internetforbindelse, kan du være helt rolig – webinaret bliver optaget og fremsendt til dig efterfølgende.
Find vej
LIVE NU
Hjælp
Om WECADEMY
Kontakt
En del af WECADEMY ApS
Sammen om digital succes
Kontakt WECADEMY
www.wecademy.dk
kontakt@wecademy.dk
+45 71 99 70 79

